Motor
Maart 2022
- Nieuwe homokinetische as van het merk Aquadrive
Juli 2020
- Brandstoffilter en impeller vervangen
- Tanks afgetapt (geen water en vuil)
November 2019
- Olie en oliefilter ververst .
- Olietanks afgetapt waarbij een kleine hoeveelheid (bodempje in een jampotje) vuil en water uit de tank kwam.
April 2018
- Nieuwe start accu 74 ah
- Nieuwe verbruiksaccu 225 ah
Juli 2017
Herman Mertens heeft de motor een grote beurt gegeven. De motor maakt een goede indruk maar Albert heeft de laatste drie jaar niets aan de boot gedaan en ik wil dit gechecked en in orde hebben voor de vakantie:
- oliefilter vervangen
- brandstoffilter vervangen en tanks afgetapt. De stuurboordtank bevatte zeker drie liter water. Advies van Herman om ook volgend jaar het brandstoffilter te vervangen. Normaal 1 x in de drie jaar.
- olie vervangen. Advies is ieder jaar verversen. Nu 'stonk' de olie (Albert heeft drie jaar niets aan de boot gedaan).
- Kleppen gesteld (stonden goed)
- impeller vervangen. De oude was één schoep af. Een oude maar goede impeller is geplaatst. Voor volgend jaar een nieuwe bestellen en plaatsen. Zit aan stuurboordzijde van de motor.
- Gland bijgesteld en koord gechecked, was oké. Het gland leek iets te lekken maar dit bleek de slang van de uitlaat te zijn. Slangenklem aangdraaid.
- V-snaar is in orde
Lak en schilderwerk
Voorjaar 2023
Onderwaterschip goed afgespoten met hoge druk en afgestoken met beitel en krabbers. Zag er goed uit.
Overschilderen met Jotun:
Romp onder en boven water: Jotun Jotamastic 87 Epoxy Primer. Dit kan over de bestaande lagen heen.
https://hoacmarine.nl/products/jotun-jotamastic-90?_pos=1&_sid=7b27fed66&_ss=r
Onderwater: Jotun Vinyguard Silvergrey 88. Over de epoxy primer heen voor hechting met antifouling
https://hoacmarine.nl/products/jotun-vinyguard?_pos=1&_sid=b04816e75&_ss=r
Antifouling: Jotun Seaforce 90
Zie: https://polyshop.nl/nl_nl/jotun-seaforce-90-antifouling-5-liter-donker-rood-export-of-beroepsvaart
maart 2023
Maart 2020
Helmstok houtwerk kaal gemaakt, 8 x gelakt met epifanes bootlak, zwaarden 2 x gelakt, mast en giek blanke beits.
April 2019 Schuifluik, vluchtluik en lichtkappen
Houwerk kaal gemaakt, glas en kit verwijderd. Verbindingen opnieuw verlijmd met epoxy en opnieuw gekit met Sika (290 dc pro voor glas en sikaflex met primer voor de kitnaden)
Maart 2019
Zwaarden kaalgemaakt en beslag verwijderd. Zwaarden 8 x gelakt met Epifanes bootlak na een kleuring met waterbeits donker eiken. Houtwerk onder beslag in de loodmenie gezet en daarna gekit met kit van Sika. Beslag gemonteerd met nieuwe rvs schroeven.
Winter 2017 en voorjaar 2018
Reparatie roer en vervangen kuipbetimmering door Jan Henk van Zutphen (heeft het schip in 1991 ingetimmerd) en zijn zoon. Tevens aanpassing rondzit binnen, ronding eruit gehaald en zitting verbreed.
Onderhoud onderwaterschip. Zag er nog perfect uit, opnieuw in de Jotul Seaqueen gezet.
Het schip is vanaf de waterlijn opnieuw in de verf gezet met nieuwe kleurstelling. Verf Sikkens Supergloss
Opbouw schilderwerk (tot oktober 2017)
- Het schip staat buitenom in zijn geheel in de epoxytar, laagdikte 500 mu. De epoytar is afgewerkt met Heavycoat.
- Boven de waterlijn en de boeisels zijn geschilderd met Redox Pur ral 9005 satin van Sikkens
- Berghouten en potdeksel superglos wit nr. 201, halfrond zwart, Sikkens
- Roef Sikkens wit nr. 201
- Dekken Sikkens dekkenverf grijs
- Onderwater Jotul Seaqueen
Houtwerk
- Rondhouten, roer en zwaarden 1 komponent vernis met uv-filter
Binnen
- interieur lak vernis 1 komponent
- plafond zijdeglans gebroken wit terpentinebasis
Algemene informatie over het lakken en beitsen van rondhouten: https://www.lvbhb.nl/de-vereniging/bokkepoot-2/artikelen-uit-de-bokkepoot/conservering-en-afwerking-van-houten-masten/
maart 2018
Tuigage
September 2022
Nieuwe bruine zeilen en vallen.